Köğenk

8 Mart 2000 Elazığlılar Dayanışma Derneği Haber Bülteni / İstanbul

Köğengin ellerinde, çimeydim göllerinde
İlik dügme olaydım, yavrumun kollarında

Köğenk yolu bumudur,desti dolu sumudur
Gittinki tez gelesin,tez gelişin bumudur.

Köğengin yazıları,otluyor kuzuları
Ben buraya gelmezdim,anlımın yazıları

Köğengin pınarbaşı,yavrumun kalem kaşı
Düğün harmana inmiş,durmaz gözümün yaşı

Köğenkte bir düğün var,gerdanında dügüm var
Çok paralar sarf ettim,bilmedim böyle gün var.


Hadiseli türkülerimizden biriside köğenk türküsüdür. Elazığ'ın Uluova köylerinden olan köğenkde Ahmet adında yakışıklı ve hovarda bir delikanlı vardır. Elazığda tiyatro hayriye adındaki sesi ve güzelliginle meşhur olmuş kadına aşık olmuştur. Evli çoluk çocugu olmasına ragmen Köğenkde Hayriye ile birlikde yaşamaktadır.

Renkli hayata alışmış olan Hayriye buradan ayrılarak tekrar şehire geri dönmüştür. Arada seneler geçer Ahmet in oğlu evlenme çagına gelir. Düğün hazırlıkları başlar Ahmet Hayire'yi düğüne davet ediyor fakat Hayriye dargın oldugından gitmiyor. (Bir rivayete görede gizlice kalabalıga girmeden, kapalı çarşafla, düğünü takip ettiği söylenmekte)

Düğün günü gelip çatar, davullar calınıp oyunlar başlar. Kadınlar ve çocuklar damlardan düğünü seyreder. Düğünde daha hengameli olsun diye silahlar patlatılır. Bir hay huy devam eder. İşte silah atışları sırasında damlarda bir kargaşa, bağırtı başlar. Genç bir kıza kurşun isabet etmiştir. Bütün neşe bir anda yerini sessizlige bırakır. Düğün toplulugu dagılır.

Söylendigine göre bu türküyü Hayriye bu gece bestelemiştir. Halk yediden yetmişe bu kıza aglamış, güfte ve beste olarak bu türkümüz hangi sebeple oldugu bilinmektedir.

Türkünün videosu

Hiç yorum yok: